2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
دسر ماست و شکلات برای افراد رژیمی و دیابتی/ طعم متفاوت یک دسر بهاری

دسر ماست و شکلات برای افراد رژیمی و دیابتی/ طعم متفاوت یک دسر بهاری

دسر ماست و شکلات به دلیل آن که فاقد قند مصنوعی است، گزینه مناسبی برای افراد دارای رژیم لاغری و همچنین افراد دیابتی است.

به گزارش هنرنوشت، بسیاری از دسرهایی که به صورت آماده در دسترس هستند و یا در منزل می توانید درست کنید، حاوی شکر است که برای افرادی دیابتی گزینه مناسبی نیست و برخی از افرادی که از رژیم غذایی بدون قند پیروی می کنند نیز تمایلی به خوردن این نوع دسرها ندارند اما امروز دسری را به شما معرفی و دستور تهیه آن را ارائه می کنیم که هیچ گونه ماده قندی ندارد و بنابراین برای افراد دیابتی و کسانی که رژیم غذایی بدون قند دارند، گزینه مناسبی است.

با ما همراه باشید و دست به کار تهیه یک دسر خوشمزه و بسیار سالم و مغذی شوید:

 

مواد لازم برای دسر ماست و شکلات:

یک پیمانه ماست کم‌چرب

یک عدد موز

۱۰۰ گرم شکلات تلخ

پودر کاکائو تلخ یک قاشق غذاخوری 

 گردوی خرد شده یک قاشق غذاخوری

بادام خرد شدهی ک قاشق غذاخوری 

 توت‌فرنگی به میزان دلخواه

 

ارزش غذایی:


انرژی ۱۳۸ کیلوکالری


کربوهیدرات ۲۵ گرم


پروتئین ۴ گرم

 

طرز تهیه دسر ماست و شکلات:


۱- پودر کاکائو را به ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید.


۲- موزها را به صورت حلقه ‌حلقه برش دهید و در ظرفی کنار بگذارید.


۳- حالا مخلوط ماست و کاکائو را درون ظرف  مناسبی بریزید و روی آن چند تکه شکلات تلخ به همراه چند حلقه موز، کمی گردو و بادام خرد شده بریزید.

 

۴- حالا نوبت توت فرنگی هاست که روی دسرتان بنشینند و زیبایی خیره کننده ای به دسر شما بدهند.

 

بیشتر بخوانید:

 

مربای گوجه فرنگی را نیم ساعته بپزید/ دسری متفاوت و لذیذ از کتاب مستطاب آشپزی


روش پخت یک دسر فوری / فرنی را در 15 دقیقه آماده کنید


خودتان را به خوردن چیزکیک فرانسوی مهمان کنید +دستور پخت

 

ویژگی های دسر ماست و شکلات:


ماست در این دسر برای افرادی که به شیر حساسیت دارند، گزینه بسیار خوبی است و از سوی دیگر ماست سرشار از کلسیم است و خاصیت ضداسهال دارد و همچنین می تواند به دفع مواد سمی از بدن کمک کند.

بر اساس برخی از مطالعات و پژوهش ها، مصرف ماست می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند.  با توجه به این که چربی موجود در ماست از نوع چربی اشباع شده است، بنابراین لازم است که برای تهیه این دسر از ماست کم چرب استفاده کنید. این نکته ای است که بیماران دیابتی که مشکلات قلبی و عروقی نیز دارند باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که موز در این دسر شاخص گلایسمی بالایی دارد و می تواند منجر به افزایش قند خون شود و بنابراین باید از مقدار کمی موز برای این دسر استفاده کنند.

 موز همچنین سرشار از پتاسیم است که می‌تواند در استحکام استخوان ها و کاهش فشار خون مفید باشد.

یکی از باارزش ترین مواد به کار رفته در این دسر پودر کاکائو است که سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. همچنین شاخص گلایسمیک پودر کاکائو پایین است و از ترکیبات فلانووئیدی غنی است.

پودر کاکائو ضد التهاب و رقیق‌کننده خون است و می‌تواند در کاهش فشار خون بالا و در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی تاثیرگذار باشد.

پودر کاکائو در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش بدهد و از این نظر گزینه خوبی برای بیماران دیابتی محسوب می شود.

بادام در این دسر، شاخص گلایسمی خیلی پایین دارد و باعث افزایش قند خون نمی شود. همچنین سرشار از فیبر است که می تواند قند خون و کلسترول بد را کاهش بدهد.

باارزش ترین ماده موجود در بادام ویتامین e است و همچنین منبع خوبی برای پروتئین محسوب می شود و از این نظر با گوشت، سویا و حبوبات برابری می‌کند.

افرادی که به این ماده غذایی آلرژی و حساسیت دارند، باید از مصرف آن خودداری کنند.

خواص شکلات تلخ نیز شبیه به پودر کاکائو است با این تفاوت که چربی بیشتری دارد و به دلیل تصفیه شدن، ارزش غذایی آن تا اندازه ای کاهش پیدا می‌کند. هرچه درصد تلخی شکلات تلخ بیشتر باشد، برای کاهش مشکلات افراد دیابتی  مناسبتر است.

توت‌فرنگی یا تمشک نیز به دو دلیل برای افراد دیابتی توصیه می شود. داشتن فیبر و پایین بودن انرژی و  همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی که این ویژگی ها باعث می شود ک ه مشکلی برای افراد مبتلا به دیابت به وجود نیاید.

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.