2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
مربای گوجه فرنگی را نیم ساعته بپزید/ دسری متفاوت و لذیذ از کتاب مستطاب آشپزی

مربای گوجه فرنگی را نیم ساعته بپزید/ دسری متفاوت و لذیذ از کتاب مستطاب آشپزی

مربای گوجه فرنگی شاید کمی عجیب به نظر برسد اما این دسر با طعم متفاوت و بسیار لذیذ را که در نیم ساعت آماده می شود، از کتاب مستطاب آشپزی انتخاب کرده ایم که پیشنهاد می کنیم آن را حتما امتحان کنید.

به گزارش هنرنوشت، بسیاری از علاقه مندان به آشپزی، پختن مرباهای بسیاری را تجربه کرده اند اما کمتر کسی تاکنون به سراغ پختن مربای گوجه فرنگی رفته است. امروز به مناسبت درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی که کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» او یکی از پرفروش ترین آثار او در زمینه غیر از ادبیات محسوب می شود، دستور پخت این مربا را از همین کتاب انتخاب کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید.

پیش از آن که به مواد لازم و طرز تهیه مربای گوجه فرنگی بپردازیم بد نیست که درباره این نویسنده و مترجم بزرگ ایران کمی بیشتر بدانیم.

روز گذشته 15 اردیبهشت ماه، نجف دریابندی نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی از دنیا رفت و جامعه فرهنگی ایران را در غم فقدان خود فرو برد. از مهمترین آثار ترجمه نجف دریابندری می توان به «پیرمرد و دریا»، «بازمانده روز»، «بیلی باتگیت» «هاکلبری فین»، «گور به گور»، «وداع با اسلحه»، «پیامبر و دیوانه» و «رگتایم» اشاره کرد. او  به مناسبت ترجمه آثار ادبی آمریکایی جایزه «تورنتون وایلدر» را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد و در سال 1396 نیز نامش در فهرست آثار ملی ایران به عنوان اولین گنجینه زنده بشری استان بوشهر به ثبت رسیده است.

این نویسنده و مترجم علاوه بر ترجمه ادبیات دنیا، نویسنده کتاب معروف «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» هم هست و بسیاری از علاقه مندان به آشپزی یک نسخه از این کتاب پرفروش او را در خانه دارند.

 

مربای گوجه فرنگی که از کتاب مستطاب آشپزی نجف دریابندری انتخاب کرده ایم، دسری با طعم متفاوت و بسیار لذیذ است و علاوه بر  این ها در مدت زمان 30 دقیقه می توان آن را آماده کرد. 

با ما همراه باشید و این دسر جذاب را تهیه کنید:

 

مواد لازم برای مربای گوجه فرنگی:


گوجه‌فرنگی: یک کیلو 
شکر: یک کیلو
آب لیموی تازه: نیم پیمانه 
زنجبیل یا هل ساییده شده: به مقدار لازم
چوب دارچین: یک تکه 
فلفل قرمز ساییده‌ شده: به مقدار لازم

 

دستور پخت مربای گوجه‌ فرنگی:


ابتدا چند گوجه فرنگی تازه و رسیده را بشویید و و به مدت پنج دقیقه در آب بجوشانید، سپس گوجه‌ها را از آب جوش درآورده و خرد کنید و از صافی رد کنید که این کار باعث می شود تا مربا بافت مارمالادی پیدا ‌کند.

حالا گوجه فرنگی های آماده شده را همراه با یک پیمانه آب، آب لیمو، فلفل، زنجبیل یا هل، دارچین در قابلمه بریزید و همه مواد را روی شعله ملایم اجاق گاز به مدت 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید بجوشد تا آب اضافه آن تبخیر شود. 

پس از آن که آب این مواد تبخیر شد، شکر را اضافه کنید و روی شعله مرتب همه مواد را هم بزنید تا مربا قوام لازم را پیدا کند.

مربای شما آماده است. نوش جان!

منبع: کتاب مستطاب آشپزی

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.