2024/05/01
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
نام مادر به کارت ملی اضافه می شود؟ / لایحه تشدید مجازات پدر قاتل به کجا رسید؟

نام مادر به کارت ملی اضافه می شود؟ / لایحه تشدید مجازات پدر قاتل به کجا رسید؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درباره امکان درج نام مادر روی کارت ملی و سرنوشت لایحه تشدید مجازات پدر قاتل و لایحه ممنوعیت کودک همسری توضیح داد.

به گزارش هنرنوشت، معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان برگزار شد، گفت: پیشنهاد «درج نام مادر در کارت ملی» در وزارت کشور در حال بررسی است و وزیر کشور موافق اجرای آن است و الان منتظریم که سازمان ثبت احوال نظر خود را اعلام کند.

 

ابتکار با بیان این که این طرح نیازمند اصلاح آیین‌نامه است تا بتواند تا ماه آینده اجرا شود، گفت: ثبت نام مادر روی کارت‌های ملی هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت. چون روی کارت ملی کودکانی که از این پس به دنیا می آیند یا کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی و دریافت مجدد آن می‌کنند، اعمال خواهد شد.

 

پیگیری لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان 


ابتکار با اشاره به موضوع کودک همسری به عنوان مصداقی از خشونت علیه دختران ادامه داد: با وجود اینکه آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست اما تعداد کم آن نیز موجب به خطر انداختن بهداشت کودک می‌شود و تبعات جسمی و روانی برای کودک به همراه خواهد داشت.

 

به گفته‌ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، این معاونت در راستای جلوگیری از کودک همسری لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را به دولت ارائه و در حال پیگیری آن است. همچنین مولفه دیگر این موضوع به مباحث فرهنگی معطوف می‌شود که این معاونت در این راستا سعی به آگاه سازی مردم با همکاری بهزیستی و اورژانس اجتماعی داشته است.

 

لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند


ابتکار همچنین به لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند نیز اشاره کرد و گفت: پس از قتل رومینا اشرفی (دختر ۱۳ساله گیلانی که خرداد امسال به طرز فجیع توسط پدرش کشته شد) روند رسیدگی به این لایحه سرعت یافت و از کمیسیون لوایح به قوه قضائیه منتقل شد و اکنون در دفتر رئیس قوه قضائیه است تا در نهایت در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.