2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
شباهت قتل رومینا به سوژه فیلمی که 10 سال توقیف شد!/ قتل هایی که انکار می شوند!

شباهت قتل رومینا به سوژه فیلمی که 10 سال توقیف شد!/ قتل هایی که انکار می شوند!

قتل رومینا اشرفی توسط پدرش شباهت بسیاری به فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری دارد که به دلیل تصویر کردن قتل دختری به دست پدرش 10 سال توقیف شد و اجازه اکران نیافت.

به گزارش هنرنوشت، کیانوش عیاری کارگردان سینمای ایران در سال 88 فیلمی با عنوان «خانه پدری» ساخت که موضوع آن درباره قتل های ناموسی و کشته شدن دختری به دست پدرش به دلایل ناموسی بود اما این فیلم بیش از 10 سال توقیف ماند و از اکران آن ممانعت شد که وجود صحنه کشتن و دفن کردن دختر در این فیلم صحنه های خشونت آمیز توصیف شد و همین عامل توقیف ده ساله آن بود.

 

بیشتر بخوانید:

بستگان رومینا درباره قتل این دختر 14 ساله چه می گویند؟

قتل رومینا به هیات دولت کشیده شد/ دستور جهانگیری برای پیگیری

 

ماجرای «خانه پدری» در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد که داستانی از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ را روایت می کند. داستان فیلم «خانه پدری» روایت یک خانواده است که دختر خانواده به واسطه سوءظن به رابطه نامشروع با جوانی با همکاری پدر و برادرش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته و چال می‌شود و این شروع یک داستان پر پیچ و خم در سه دوره زمانی است.

 

 

این فیلم 10 سال بعد با رفع برخی از صحنه هایی که خشونت بار توصیف شده بود، اجازه اکران یافت اما اکران آن بیشتر از یک هفته طول نکشید و بار دیگر با اعتراضاتی که به اکران آن وارد شد، از پرده سینماها پایین کشیده شد.

رسانه هایی از جمله کیهان در همان زمان اکران یک هفته ای به این فیلم تاختند و نقدهای تندی بر آن نوشتند.

 کیهان در این باره نوشت: فیلمی که در قالب یک خانه قدیمی، تصویری موهن و متوحش از ایرانیان نمایش می‌دهد، پس از یک دهه توقف، با غفلت مسئولان سینمایی از روز گذشته روی پرده سینما رفت. در این فیلم ضمن نمایش تصاویری مشمئز‌کننده از قتل و دفن یک دختر توسط پدر و برادرش، این جنایت را به فرهنگ و عقاید و سنت‌های ایرانیان نسبت می‌دهد.

برخی از مسئولان هم در واکنش به موضوع این فیلم اعلام کردند که این اتفاقات در ایران رخ نمی دهد.

حالا بعد از گذشت بیش از ده سال از ساخته شدن این فیلم و جنجال هایی که برای اکران آن درگرفت، خبر کشته شدن دختری به نام رومینا به دست پدرش به دلیل ارتباط با مردی 30 ساله خبرساز شده است. خبری که شباهت بسیار زیادی به موضوع فیلم کیانوش عیاری دارد.

قتل‌هایی که در برخی از نقاط ایران توسط برادر، پدر، عمو و دیگر افراد ذکور یک خاندان به بهانه حفاظت از ناموس و شرافت خانواده صورت می‌گیرد، واقعیتی انکارناشدنی است و قتل رومینا اشرفی نیز اولین مورد در این زمینه نبوده و آخرین نفر نیز نخواهد بود.

کیانوش عیاری در واکنش به قتل رومینای نوجوان توسط پدرش به کنایه گفت: من این قبیل شایعات را باور نمی‌کنم! این اتفاقات در ایران رخ نمی دهد!

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.