2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نام ساخته مشترک ایران و ترکیه  «مست عشق رومی» شد! / پخش انحصاری   از شبکه ماهواره ای ICC

نام ساخته مشترک ایران و ترکیه «مست عشق رومی» شد! / پخش انحصاری از شبکه ماهواره ای ICC

سریال «مست عشق» ساخته مشترک ایران و ترکیه و به کارگردانی حسن فتحی با عنوان «مست عشق رومی» به زودی از شبکه ICC پخش می شود.

به گزارش هنرنوشت، در هر حالی که همچنان اختلافات میان سرمایه گذار ترکیه ای و تهیه کننده و کارگردان ایرانی سریال «مست عشق» حل نشده باقی مانده است، سرانجام شبکه ماهواره ای پخش کننده این سریال نیز مشخص شده و پخش انحصاری این سریال در اختیار شبکه icc قرار گرفته است.

 

این سریال که با حضور ستاره های سینمای ایران و ترکیه ساخته شده است به موضوع مولانا و شمس تبریزی می پردازد که از جمله موضوعات مورد مناقشه میان ایران و ترکیه بوده است و اکنون با توجه به اختلافات میان سازندگان ایرانی و ترکیه ای این سریال به نظر می رسد، که نه تنها ساخت یک محصول فرهنگی و هنری مشترک از شدت این اختلافات بر سر موضوع مولانا کم نکرده است، بلکه به محل اختلافی جدید نیز بدل شده است و انتخاب عنوان «مست عشق رومی» برای این سریال نیز بر شدت این اختلافات خواهد افزود.

 

مصادره شخصیت های بزرگ فرهنگی و تاریخی ایران از سوی کشور مختلف از جمله ترکیه مدت هاست که مورد توجه اهالی فرهنگ، ادب و تاریخ ایران قرار دارد و متأسفانه بسیاری از شخصیت های تاریخی ایران از سوی کشورهای مختلف دنیا مصادره شده است و پخش سریال «مست عشق» با عنوان «مست عشق رومی» فرصت دیگری را برای مصادره این شاعر بزرگ ایرانی برای ترکیه فراهم کرده است.

 

ترکیه در سال 2007 شخصیت مولانا شاعر بزرگ ایرانی را به نام خود به ثبت جهانی رساند و تندیس بوعلی سینا را در آنکارا ساخته و به نمایش گذاشته است و درباره شخصیت هایی چون فارابی و عطار نیز مدعی است و آنها را شخصیت های ترک معرفی کرده و آثار مستندی نیز با همین موضوعات ساخته و پرداخته است تا راه را برای مصادره این شخصیت های فرهنگی هموارتر کند.

 

چند سال پیش نیز  شبکه «تی آر تی» ترکیه در برنامه ای با عنوان «شخصیت های ماندگار ترک در تاریخ» ابوریحان بیرونی، فارابی و ابن سینا را زاده آن کشور و از مشاهیر ترکیه معرفی کرد. 

 

در سریال «مست عشق»  بازیگران سرشناس ایرانی و ترکیه ای از جمله : شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیک‌کول، هانده ارچل، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوران کوزوم، بوراک توزکوپاران و حسام منظور ایفای نقش می کنند.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.