2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چگونه از شبکه اجتماعی جذاب «کلاب هاوس» استفاده کنیم؟ / راهنمای جامع

چگونه از شبکه اجتماعی جذاب «کلاب هاوس» استفاده کنیم؟ / راهنمای جامع

«کلاب هاوس» یک شبکه اجتماعی جدید است که به سرعت در میان کاربران فضای مجازی محوبیت یافته است و در این مطلب با روش استفاده از آن آشنا می شوید.

به گزارش هنرنوشت، «کلاب هاوس» یک شبکه اجتماعی جدید با امکان چت صوتی و  گفتگو درباره موضوعات مختلف است که به سرعت در میان کاربران فضای مجازی محوبیت یافته است و در این مطلب با روش استفاده از آن و هر آن چه که باید درباره آن بدانید، آشنا می شوید.

 

نیلوفر  ذوالفقاری در همشهری درباره «کلاب هاوس» نوشته است: هفته‌های آخر سال گذشته بود که ناگهان سروکله یک شبکه اجتماعی جدید در تلفن‌های همراه ایرانیان پیدا شد، کاربران اینترنت درباره این شبکه اجتماعی صحبت می‌کردند، برای همدیگر دعوتنامه عضویت می‌فرستادند و خلاصه بحث درباره یک امکان جدید ارتباطی در فضای مجازی حسابی داغ بود. این شبکه اجتماعی که به‌سرعت توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند، کلاب‌هاوس نام دارد. شبکه‌ای که در اوج کرونا و دورکاری مشاغل در دنیا شکل گرفت و به‌سرعت اعضای متعددی جذب کرد.

 

کلاب هاوس چیست؟

 

در این شبکه اجتماعی امکان چت صوتی بین اعضا فراهم شده و در حقیقت فضایی برای گفت‌وگو درباره هر موضوعی شکل گرفته است. محبوبیت کلاب‌هاوس حالا به حدی رسیده که چهره‌های شناخته‌شده، از هنرمندان و فعالان اجتماعی گرفته تا سیاستمداران، از این شبکه اجتماعی برای بحث و تبادل نظر درباره موضوعات روز استفاده می‌کنند. ما در این گزارش از صفر تا صد این شبکه اجتماعی را معرفی می‌کنیم تا با فضای آن آشنا شوید و تصمیم بگیرید که آیا شما هم می‌خواهید کلاب‌هاوسی شوید یا نه؟

 

ویژگی های کلاب هاوس


هرچند همه شبکه‌های اجتماعی با یک هدف مشترک شکل گرفته‌اند و آن هم امکان ایجاد ارتباط‌ جمعی بین کاربران است، اما کلاب‌هاوس بر جنبه «اجتماعی» بودن چنین شبکه‌هایی تأکید ویژه‌ای دارد. اینجا دیگر با نظرات کاربران که می‌تواند زیر هر پست یا عکسی، هر زمانی نوشته و البته هر موقع صاحب صفحه خواست پاک شود، روبه‌رو نیستیم.

 

این برنامه فضای گفت‌وگوی صوتی را فراهم کرده، بنابراین همان زمان که موضوعی در یک اتاق گفت‌وگو مطرح شده و مورد بحث است، کاربران می‌توانند وارد گفت‌وگو شوند و نظر خود را برای جمع بگویند. همه‌چیز زنده و همزمان اتفاق می‌افتد. مکالمات در این برنامه ضبط نمی‌شوند و نمی‌توان بعدا آنها را گوش کرد یا حرفی به گفت‌وگوها اضافه کرد. شاید گیج‌کننده به‌نظر برسد اما وقتی ادامه گزارش را بخوانید، با فضای کلی این شبکه اجتماعی و نحوه کارکرد آن آشنا می‌شوید.

 

چگونه در کلاب هاوس عضو شویم؟

 

هم‌اکنون نسخه رسمی این اپلیکیشن فقط برای ios توسعه پیدا کرده و ممکن است در آینده‌ای نزدیک برای بقیه سیستم‌عامل‌ها مثل اندروید هم ارائه شود. البته نسخه‌هایی غیررسمی توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل نوشته شده‌اند که گرچه نمی‌توان امنیت آنها را تضمین کرد اما می‌توان برای آشناشدن با این اپلیکیشن و امتحان‌کردن قابلیت‌های آن سراغ این نسخه‌ها رفت. اوایل سال ۲۰۲۱ این برنامه بیش از ۵ میلیون دانلود از برنامه‌های اپل داشته و ارزش آن به نزدیک به یک‌میلیارد دلار رسیده است. هم‌اکنون تنها از طریق دعوتنامه، افراد می‌توانند عضو کلاب‌هاوس شوند؛ اتفاقی که پیش از این نیز درمورد شبکه اجتماعی‌ای مانند فیسبوک یا حتی جی‌میل شاهد آن بودیم. پس حالا می‌دانیم که برای عضویت در این شبکه اجتماعی، باید یکی از اعضا برای ما لینک دعوتنامه را بفرستد.

 

چگونگی فعالیت در کلاب هاوس

 

گفت‌وگو در کلاب‌هاوس، برای هر موضوع در یک روم یا همان اتاق گفت‌وگو انجام می‌شود. در کلاب‌هاوس شما روش‌های مختلفی پیش رو دارید تا با مخاطبان و دوستانتان در ارتباط باشید. می‌توانید گفت‌وگو را محدود به ۲نفر کنید. این یعنی ساختن یک اتاق خصوصی دونفره بین شما و یک کاربر دیگر. این کار درواقع شبیه به ایجاد یک تماس صوتی است؛ امکانی در شبکه‌هایی مثل واتساپ و بقیه اپلیکیشن‌های صوتی هم در اختیار دارید. روش بعدی این است که با ساخت یک social room یا اتاق اجتماعی، اتاق‌هایی با تعداد بیشتر از یک نفر بسازید تا آدم‌های بیشتری از مخاطبانی که دنبال می‌کنید بتوانند به فضای گفت‌وگوی شما وارد شوند. آخرین و جذاب‌ترین روش هم این است که یک open room یا اتاق عمومی بسازید. با ساخت یک اتاق عمومی با موضوعات مختلف، هر کاربری می‌تواند وارد اتاق گفت‌وگو شود و در بحث‌ها اعلام نظر و مشارکت کند.

 

مدریتور کیست؟

 

اگر تا به‌حال به کلاب‌هاوس سر زده باشید، حتما دیده‌اید که در بعضی اتاق‌های گفت‌وگو، یک نفر به‌ترتیب اسامی کاربرانی را که قصد دارند اظهارنظر کنند، اعلام می‌کند و به‌نوعی مشغول برقرارکردن نظم در گفت‌وگوهاست. سازنده یک اتاق گفت‌وگو به‌عنوان میزبان اتاق، امکان این را دارد که به کاربرانی که وارد اتاق می‌شوند، دسترسی یا اجازه صحبت‌کردن بدهد. این همان نقش مدریتور (moderator) است. مدریتور همچنین می‌تواند وضعیت اعضای اتاق را از شنونده به گوینده تغییر دهد یا برای مدیریت بهتر هر اتاق، می‌تواند افراد دیگری را هم به‌عنوان مدیر اتاق مشخص کند. مدیریت بحث در اتاق‌های کلاب‌هاوس به همین سادگی است، در هر اتاق موضوعات زیادی مطرح می‌شود و شنوندگان می‌توانند بعد از ورود به اتاق گفت‌وگو، درخواست اجازه شرکت در بحث را ارسال  و پس از تأیید، به‌عنوان گوینده در بحث مشارکت کنند. در صفحه اصلی، نام اتاق‌های فعال را می‌بینید.

 

ساخت رویداد یا ایونت در کلاب هاوس

 

امکان دیگری که در کلاب‌هاوس در اختیار دارید، ساخت رویداد است. حتی اگر نخواهید یک اتاق گفت‌وگو ایجاد کنید، امکان ایجاد رویداد یا event وجود دارد؛ مثلا ممکن است بخواهید رویدادی در رابطه با راه‌های حفاظت از محیط‌زیست برگزار کنید یا راجع به آسیب‌های این حوزه صحبت کنید. در بخش بالای صفحه اصلی، تاریخ و عنوان رویدادهای پیش رو را پیدا می‌کنید و امکان پیوستن به آنها وجود دارد. برای تنظیم رویداد، خودتان باید آیکون تقویم را لمس کنید. با لمس دکمه تقویم، به پنجره‌ای هدایت می‌شوید و می‌توانید عنوان، مهمانان و تاریخ و زمان رویداد مورد نظر خود را به همراه کلوپ میزبان و توضیحات رویداد ایجاد کنید. همچنین اگر خودتان در کلاب‌هاوس صاحب یک کلوپ باشید، افراد عضو کلوپ از رویداد شما با خبر می‌شوند. کلوپ‌ها، گروه‌هایی بر مبنای علاقه‌مندی‌های مختلف هستند که افراد می‌توانند در آنها عضو شوند. هم‌اکنون هر شخص تنها ۲ کلوپ را می‌تواند راه‌اندازی کند.

 

تعداد اعضای هر اتاق در کلاب هاوس

 

در روزهای اخیر اتاق‌های گفت‌وگوی پرطرفداری توسط کاربران ایرانی کلاب‌هاوس ساخته شده که نشان می‌دهد بعضی از موضوعات، قابلیت جذب تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به شرکت در بحث‌ها را دارند. احتمالا این سؤال برای شما هم پیش آمده که یک اتاق گفت‌وگو، تا چند نفر عضو را می‌تواند بپذیرد؟ محدودیت فعلی که سازندگان این شبکه وضع کرده‌اند، تا ۵۰۰۰ نفر در هر اتاق گفت‌وگو است.البته جالب است بدانید که این محدودیت قرار است برداشته شود، چرا که ایلان ماسک در نخستین سخنرانی خود، رکورد بیشترین تعداد شنونده یک اتاق گفت‌وگو را شکست و سازندگان برنامه را مجاب کرد که باید سقف تعداد اعضای هر اتاق را بالاتر ببرند. نکته دیگر این است که هر کاربر می‌تواند در بی‌نهایت اتاق عضو شود و برای انتخاب اتاق‌های گفت‌وگو محدودیتی درنظر نگرفته‌اند، ولی هر کاربر در یک زمان می‌تواند فقط در یکی از اتاق‌های گفت‌وگو حضور پیدا کند.

 

لغو عضویت در کلاب‌هاوس

 

در ابتدای راه‌اندازی کلاب‌هاوس، از آنجا که سازندگان مثل صاحبان هر شبکه اجتماعی دیگری، دوست نداشتند اعضای خود را از دست دهند، مراحل سخت و پیچیده‌ای برای حذف و غیرفعال‌کردن هر اکانت درنظر گرفتند؛ مراحلی مثل ای‌میل‌زدن به کلاب‌هاوس و درخواست برای لغو عضویت. اما حالا با اینکه دیگر نیازی به طی کردن این مراحل نیست، هنوز هم نکاتی وجود دارد که قبل از لغو عضویت خود در این شبکه اجتماعی، باید به آنها توجه کنید. اگر حساب کاربری خود را پاک کنید، تا ۳۰ روز بعد از آن اجازه نخواهید داشت تا با همان شماره یا نام کاربری، وارد اپلیکیشن شوید. همینطور بعد از گذشت این مدت زمان، وقتی قصد بازگشت به کلاب‌هاوس را داشته باشید، ممکن است نام کاربری شما توسط شخصی دیگر رزرو شده باشد و نتوانید از همان نام کاربری استفاده کنید. بنابراین، قبل از اینکه به حذف حساب کاربری خود اقدام کنید، این جوانب را درنظر بگیرید. برای غیرفعال‌کردن کلاب‌هاوس، ۲راه دارید، اکانت خود را غیرفعال کنید یا آن را به‌طور کامل و دائمی پاک کنید.

 

چند نکته کلیدی 

 

از آنجا که استفاده از امکان چت صوتی در برنامه‌ای مثل کلاب‌هاوس، تجربه‌ای تازه برای بسیاری از ماست، ممکن است لازم باشد بعضی نکات و بایدها و نبایدهای حضور در این شبکه اجتماعی را مرور کنیم. یکی از نکات مهم این است که حواسمان به مدیریت زمان باشد. این نکته ۲ جنبه دارد؛ یکی زمانی که برای استفاده از گفت‌وگوها اختصاص می‌دهیم و دیگری، زمانی که برای گفتن نظر خود درباره یک موضوع درنظر می‌گیریم. به‌طور کلی موقع اظهارنظر در یک اتاق گفت‌وگو، باید همان آداب بحث‌کردن در دنیای واقعی را رعایت کنیم؛ میان حرف دیگران نپریم، از دایره موضوع خارج نشویم، شاخ و برگ اضافه را که باعث طولانی و حوصله‌سربرشدن حرف‌های‌مان می‌شود حذف کنیم و مختصر و شفاف حرف بزنیم. برای مدیریت زمانی که صرف استفاده از محتوای این شبکه می‌شود، باید دسته‌بندی‌های مورد علاقه یا نیازمان را دنبال کنیم تا وقت‌مان بیهوده در اتاق‌های گفت‌وگو تلف نشود. اگر اتاق گفت‌وگویی ایجاد می‌کنیم که موضوع مشخصی دارد، باید از ابتدا مباحثی را که قصد داریم درباره آنها گفت‌وگو شود مطرح کنیم یا در توضیحات عنوان اتاق بنویسیم تا انتخاب برای کاربران راحت شود.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.