2024/04/17
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
کاشت  فوری سبزه عید درکمترین زمان / چه بذرهایی زودتر سبز می شوند؟

کاشت فوری سبزه عید درکمترین زمان / چه بذرهایی زودتر سبز می شوند؟

برخی از بذرها زمان کمتری برای سبز شدن نیاز دارند که در این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

به گزارش هنرنوشت، مدت زمان زیادی تا عید نوروز باقی نمانده است ولی هنوز هم برای کسانی که دوست دارند سبزه عید را خودشان بکارند، این فرصت هست تا با استفاده از بذرهایی که زمان کمتری برای سبز شدن نیاز دارند، بتوانند سبزه سفره هفت سین را خودشان آماده کنند.

 

از میان بذرهای گیاهانی که برای سبزه سفره هفت سین استفاده می شود، بذر شاهی و خاکشیر، ماش و عدس مناسب تر است.

این سبزه ها در مدت زمان یک روز جوانه زده  و  تا پنج روز رشد می کنند و رشد سریع تری نسبت به سایر بذرها دارند.

 

 کاشت سبزه گندم و رشد آن حدود  ۱۰ روز و  برای سبزه شاهی و خاکشیر نیز حدود پنج روز زمان نیاز دارد.  سبزه ماش و عدس نیز ۱۵ روزه رشد می کنند.

 

برای کاشت سبزه بذرهایی مثل خاکشیر  ابتدا باید بذر  را به مدت 4 ساعت در آب خیس کنید و سپس بذر خیس شده را که حالت چسبنده دارد، بر روی سطح آماده شده خود، بکشید.

 

باید دقت کنید که برخی سطوح برای کاشت سبزه مثل کوزه یا تخم مرغ پلاستیکی و یا سفالی  نیاز به زیرسازی دارد که می توانید از پارچه توری یا پنبه مرطوب شده روی این سطوح استفاده کنید و بعد بذرهای خیس شده را که حالت چسبنده دارند به پنبه ها و پارچه توری بچسبانید و بعد آبیاری کنید.

 

اگر از پنبه برای زیرسازی استفاده می کنید بهتر است یک لایه پارچه تنظیف روی پنبه ها بکشید تا مانع ریختن بذرها شود.

 

برای آبیاری  سبزه باید از آب پاش های کوچک آب فشان  استفاده کنید و روی بذرها را هم با  نایلونی که روی آن را چندین سوراخ ایجاد کرده اید، بپوشانید به طوری که نایلون به بذرها تماس پیدا نکند.   بعد از دو روز  نایلون را از روی سبزه بردارید ودو بار در روز صبح و عصر آن را با آب فشان آبیاری کنید و منتظر رشد گیاه خود باشید.

 

می توانید از بذرهای خاکشیر، شاهی و خرفه در کنار هم استفاده کنید تا سبزه چند رنگ داشته باشید و اگر دوست دارید که سبزه ای به شکل تخم مرغ داشته باشید، می توانید از یک تخم مرغ پلاستیکی یا سفالی استفاده کنید و بذرها را روی آن قرار دهید.

 

چند نکته:

از تجمع آب زیر سبزه جلوگیری کنید تا بوی نامطبوع نگیرد 

اگر از کوزه برای کاشت سبزه عید استفاده می کنید، می توانید درون کوزه را از آب پر کنید و دیگر نیازی به آب فشانی نیست

روی پنبه و پارچه توری فقط یک لایه بذر قرار دهید

با بذرهایی که حالت چسبنده دارند می توانید هر طرحی را روی سطح مورد نظر خود پیاده کنید
 


انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها
الیمان 1399/12/18
چه خوب!

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.