2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
«امید» تنها بازمانده درنای امید به سیبری پرواز کرد

«امید» تنها بازمانده درنای امید به سیبری پرواز کرد

درنای امید تنها بازمانده گله غربی درناهای سیبری پس از ۱۱۵ روز زمستان گذرانی در فریدون‌کنار به سمت سیبری پرواز کرد.

به گزارش هنرنوشت، درنای امید تنها درنای بازمانده از گله غربی درنای سیبری که در طول 13 سال گذشته به تنهایی به فریدونکنار در ایران سفر کرده است، امسال نیز  ۱۴ آبان ماه به تالاب فریدونکنار آمد و صبح امروز جمعه 8 اسفندماه به سرزمین سیبری بازگشت.

 

در همین زمینه بخوانید:

درنای « امید » در نبود جفتش آرزو به مازندران رسید

 

درنای امید که در طول 13 سال گذشته به تنهایی سفر کرده است، سال گذشته نیز ۲۹ مهرماه به تالاب فریدونکنار آمده بود و پس از ۱۲۹ روز زمستانگذرانی،  ۸ اسفندماه سال 98 روانه سیبری شد.

 

 «امید» نامی است که ایرانی ها برای آخرین بازمانده جمعیت غربی «درنای سیبری» انتخاب کرده اند. درنایی تنها که از سال ۸۶ که جفت خود «آرزو» را از دست داد به ‌تنهایی برای گذراندن زمستان‌ از سیبری به تالاب بین‌المللی فریدونکنار در استان مازندران مهاجرت می‌کند.

 

 

«درناهای سیبری» نخستین بار در سال ۱۳۵۳ در ایران دیده شدند.  جمعیت این دسته از درناها در سال ۱۳۰۹  بیش از ۲۰۰ قطعه بود که در سال های اخیر به جفتی به نام های «امید» و «آرزو» کاهش یافت و هر ساله امید و آرزو برای گذراندن زمستان همراه هم به فریدونکنار مهاجرت می کردند اما  با مرگ «آرزو» در سال 1386، امید تنها بازمانده گله غربی درناهای سیبری شد که حدود 13 سال است بدون جفتش آرزو به تنهایی به فریدونکنار  ایران مهاجرت می کند و اوایل نیمه اسفندماه به زیستگاه اصلی خود در سیبری بازمی گردد.

 

دلیل کاهش جمعیت این گونه پرنده این است که سن زیست این پرنده نادر  حدود ۷۰ سال  است و در طول سال، تخم گذاری و جوجه ریزی اندکی دارند و به همین دلیل جمعیت آنها کاهش یافته است.

 

دوستداران حیات وحش ایران هر ساله در آغاز پاییز در انتظار ورود «امید» تنها بازمانده درنای سیبری هستند و ورود این پرنده به ایران همیشه خبرساز بوده است.

 

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.