2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
رکوردشکنی عجیب یک نقاش پرحاشیه در حراج تهران! / رکورد تاریخی حراج شکسته شد

رکوردشکنی عجیب یک نقاش پرحاشیه در حراج تهران! / رکورد تاریخی حراج شکسته شد

آیدین آغداشلو با وجود حواشی بسیاری که در فضای مجازی به همراه داشت، برخلاف پیش بینی ها با فروش اثری 12 میلیارد تومانی رکورد تاریخ برگزاری حراج تهران را شکست.

به گزارش هنرنوشت، سیزدهمین دوره حراج تهران که به فروش آثار هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت، شامگاه جمعه 26 مردادماه با فروش 110 اثر نقاشی و مجسمه در هتل پارسیان آزادی به صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و  در مجموع به فروش کلی  ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان دست یافت.

 

از جمله هنرمندانی که آثارشان در این دوره عرضه شده است می توان به حسین زنده رودی، محمد احصایی، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری،  آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی، منیر فرمانفرماییان، پرویز تناولی، صادق تبریزی، بهجت صدر، حسین محجوبی، پرپانه اعتمادی، ژازه طباطبایی، منصور قندریز و پرویز کلانتری اشاره کرد.

گران ترین آثار عرضه شده در این حراج به آثار محمد احصایی و  حسین زنده رودی اختصاص داشت که هر دو اثر با قیمت کمینه و بیشینه 5 تا 6 میلیارد تومان گرانقیمت ترین آثار این دوره بودند ولی در نهایت رکورد گرانترین اثر فروخته شده در سیزدهمین حراج تهران را به اثری از آیدین آغداشلو واگذار کردند.

 

 


نقاشی «خاطرات امید» اثر آیدین آغداشلو

 

 

در این دوره از حراج تهران، اثری از آیدین آغداشلو  با عنوان «خاطرات امید» که با قیمت کمینه و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با قیمت نهایی ۱۲ میلیارد و 500 میلیون تومان چکش خورد و به این ترتیب رکورد گرانترین اثر فروخته شده در حراج تهران را به نام خود زد که تا پیش از این به اثری 5 میلیارد تومانی از سهراب سپهری اختصاص داشت. تابلو نقاشی «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو را می توان گران ترین نقاشی فروخته شده در تاریخ ایران نامید.

 

آیدین آغداشلو که در چند ماه گذشته با حواشی بسیاری در فضای مجازی روبرو شده بود، برخلاف همه تصورها و  پیش بینی ها، حواشی شکل گرفته درباره او نه تنها تأثیر منفی در فروش آثارش نداشت بلکه برخلاف همه دوره های قبل اثر او به عنوان گرانترین اثر فروخته شده در تاریخ کل حراج تهران دست یافت.

 

اثری از محمد احصایی از مجموعه «نجوای عشق»  نیز که از جمله آثار گرانقیمت این دوره از حراج تهران بود و با کمینه و بیشینه ۵ تا ۶ میلیارد تومان عرضه شده بود، در نهایت روی قیمت ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و بعد از اثر آیدین آغداشلو، در ردیف گرانترین آثار فروخته شده در سیزدهمین حراج تهران قرار گرفت.

 

همچنین دومین اثر گران قیمت سیزدهمین دوره حراج مدرن و معاصر تهران متعلق به حسین زنده رودی  بود که این اثر نیز با کمینه و بیشینه ۵ تا ۶ میلیارد تومان عرضه شد و  در نهایت روی  قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

اثری از محمد احصایی 

 

 

تابلو نقاشی خط بدون عنوان از علی شیرازی با کمینه و بیشینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. تابلو نقاشی جلال شباهنگی نیز با کمینه و بیشینه ۲۰۰ تا ۳۰۰  میلیون تومان به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد.  نقاشی عبدالرضا دریابیگی نیز با کمینه و بیشینه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون به قیمت ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

تابلو نقاشی  حسین محجوبی نیز با با کمینه و بیشینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به قیمت  ۲۸۰ میلیون تومان و اثر نقاشی از سیراک مکلکونیان نیز با کمینه و بیشینه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

همچنین تابلو نقاشی پری یوش گنجی با کمینه و بیشینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثر نقاشی از  همایون سلیمی با کمینه و بیشینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، تابلو نقاشی منصوره حسینی با کمینه و بیشینه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان و اثری از ناصر عصار با کمینه و بیشینه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان از دیگر آثار فروخته شده در این دوره از حراج تهران بودند.

 

عکسی از عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی»  نیز با کمینه و بیشینه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

همچنین اثری از عادل یونسی با کمینه و بیشینه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان روی قیمت ۸۰ میلیون تومان چکش خورد و نقاشی حسین کاظمی نیز با کمینه و بیشینه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نهایت به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

اثری از  فریده لاشایی نیز با کمینه و بیشینه ۱ تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان روی قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد.

 

اثر شهرام کریمی به قیمت 200 میلیون تومان و عکسی از  رضا کیانیان  به قیمت 100 میلیون تومان به فروش رسید.

 

 اثری از آرمان یعقوب پور با کمینه و بیشینه ۴۰ تا ۶۰ میلیون به قیمت نهایی ۶۰ میلیون تومان، فروخته شد.

 

نقاشی ابوالقاسم سعیدی با کمینه و بیشینه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان روی قیمت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ایستاد و چکش خورد.

 

اثری از حسین شاه طاهری با کمینه و بیشینه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان و اثری از علی خسروی با کمینه و بیشینه ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان به قیمت ۴۲ میلیون تومان فروخته شدند.

 

مجسمه ای اثر بیتا فیاضی با کمینه و بیشینه ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان به قیمت نهایی ۳۴۰ میلیون تومان و  اثری از علیرضا اسپهبد که با کمینه و بیشینه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، در نهایت به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

 

نقاشی هانیبال الخاص با کمینه و بیشینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

همچنین اثری از ژازه طباطبایی با عنوان «کجاست؟ آقندر می گردم تا پیدا کنم» با کمینه و بیشینه ۲ تا ۳ میلیارد تومان عرضه شد، در نهایت به قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

همچنین در ادامه این حراج آثار بهمن دادخواه به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، اثری از محسن کیانی به قیمت ۹۵ میلیون تومان، اثری از داور یوسفی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان و اثری از هادی جمالی  به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

اثری از مسعود عربشاهی نیز که با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد به قیمت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

اثری از  علیرضا آستانه به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان و اثر غلامحسین نامی نیز  به قیمت  ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شدند.

 

اثری از تیمو ناصری نیز که  با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود،  به قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

نقاشی منصور قندریز هم که با کمینه و بیشینه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به خریداران عرضه شد، در نهایت خریدار نیافت و فروخته نشد.

 اثری از طلیعه کامران نیز  به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

یک تابلو نقاشی از  جعفر روح بخش  به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، اثری از حسین کاظمی به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان و اثری بدون عنوان از رضا درخشانی که با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد عرضه شده بود، در نهایت با قیمت ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

در ادامه این حراج نیز ، اثری از  مهدی سحابی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، اثری از مهدی حسینی  به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، اثری از ایرج اسکندری به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثری از بهجت صدر به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان و اثری از محمود زنده رودی  به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان از جمله آثار فروخته شده در این دوره از حراج تهران بودند.

 

اثری از محمد احصایی از مجموعه «نجوای عشق»  که از جمله آثار گرانقیمت این دوره از حراج تهران بود و با کمینه و بیشینه ۵ تا ۶ میلیارد تومان عرضه شده بود، در نهایت روی قیمت ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

اثر گلناز فتحی به قیمت ۴۰۰  میلون تومان، اثر صداقت جباری به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان، اثر محمدعلی ترقی جاه به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان و اثر ناصر اویسی به قیمت  ۸۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

اثری از  ژازه تباتبایی در نهایت به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان و اثر واحد خاکدان نیز  با کمینه و بیشینه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰  میلیون تومان چکش خورد.

 

اثر افشین پیرهاشمی به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، اثر مهدی ویشکایی به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان، اثر محمدرضا منزه  به قیمت ۶۰ میلیون تومان و اثر حمید هادی نژاد به قیمت۱۵۰ میلیون تومان از دیگر آثار فروخته شده این حراج بودند.

 

اثری از کیومرث هارپا به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان، اثر طاهره صمدی طاهری ببه قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، مجسمه ای از توکل اسماعیلی  به قیمت  ۴۲۰ میلیون تومان، اثری از علی ندایی به قیمت ۸۵ میلیون تومان و اثری از میترا کاویان  به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

تابلو نقاشی صادق تبریزی با کمینه و بیشینه ۱ تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت و اثری از گارنیک درهاکوپیان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثری از محمد حبیب محمدی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، تابلو نقاشی پروانه اعتمادی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان و نقاشی  منوچهر یکتایی با کمینه و بیشینه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد.

 

اثری از  حمیدرضا اندرز به مبلغ ۹۰ میلیون تومان، اثر لیلی متین دفتری به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان و اثر ابوالقاسم سعیدی به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان، فروخته شدند. 

در سیزدهمین حراج مدرن و معاصر تهران  اثری از سهراب سپهری با قیمت کمینه و بیشینه ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود که در نهایت  به فروش ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دست یافت.

 

در ادامه حراج نیز، اثری از  احمد اسفندیاری  به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، اثری از منوچهر نیازی به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، اثری از نصرالله افجه ای با کمینه و بیشینه ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

همچنین اثری از بهجت صدر با کمینه و بیشینه ۸۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

 

اثر نیلوفر قادری نژاد هم به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان و اثر دیگری از مسعود عربشاهی که با کمینه و بیشینه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شد، به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

 اثری از پرویز تناولی نیز که  با کمینه و بیشینه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارایه شد، در نهایت به فروش به ۵۵۰ میلیون تومان دست یافت.

 

اثری از مهدی سحابی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان،اثر قاسم حاجی زاده  به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، اثری از بهروز دارش به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شدند.

 

همچنین اثر رضا درخشانی که با کمینه و بیشینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ تا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارایه شد، به قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

همچنین اثر رضوان صادق زاده  به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، اثر محمدعلی ترقی جاه به قیمت ۶۵۰ میلیون تومان و اثر شهریار احمدی با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

 

اثر احمد امین نظر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، اثر کریم نصر  به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان، اثری از ابراهیم صاحب اختیاری به قیمت ۵۰ میلیون تومان و اثری از جلال الدین مشمولی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رسید.

 

در ادامه برگزاری این دوره از حراج، اثر دیگری از آیدین آغداشلو نیز با کمینه و بیشینه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون عرضه شد که در نهایت به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

 

در ادامه نیز، اثری از منوچهر معتبر  به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثری از مارکو گریگوریان با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۲۰۰ تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به قیمت ۱ میارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اثری از پرویز کلانتری با کمینه و بیشینه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به قیمت به قیمت ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، اثری از موناپاد ۲۰۰ میلیون تومان و اثری از پرویز تناولی با کمینه و بیشینه ۴ تا ۵ میلیارد تومان به قیمت ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

اثر دیگری از نصرالله افجه‌ای به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان، اثری از احمد وکیلی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

همچنین اثری از فرسیده لاشایی با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان به قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

اثری از جواد نوبهار  ۹۰ میلیون تومان، اثری از سیامک عزمی ۱۹۰ میلیون تومان، اثری از شیده تامی  ۱۰۰ میلیون تومان و اثری از جمشید سماواتیان با  ۱۳۰ میلیون تومان فروش رفت.

 

اثر سعید صادقی از عکاسان دوران جنگ، ۱۰۰ میلیون تومان  اثری از کامبیز صبری ۵۵۰ میلیون تومان و اثر محمد ابراهیم جعفری ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 

همچنین اثر پرونه اعتمادی ۷۵۰ میلیون تومان، اثری از محسن وزیری مقدم با کمینه و بیشینه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان به قیمت ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و اثر منصور قندریز با کمینه و بیشینه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان به قیمت ۵۰۰ میلیون چکش خوردند.

 

آخرین اثری که در این دوره چکش خورد، اثری از منیر فرمانفرماییان بود که از جمله رکوردداران حراج تهران در دوره های پیشین بوده است، اثر این هنرمند با کمینه و بیشینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شد که در نهایت روی  قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

پرونده سیزدهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان بسته شد.

 

 

اثری از آیدین آغداشلو

 

 

اثری از حسین زنده رودی

 

 

اثری از محمد احصایی

 

 

اثری از عباس کیارستمی

 

 

اثری از رضا کیانیان

 

 

اثری از سهراب سپهری

 

اثری از پرویز تناولی 

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.