2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

وجیه الله فرد مقدم کارگردان لی‌لی لی‌لی حوضک، درباره اولین فیلم خود چه گفت؟ + فیلم

مقدم اولین فیلم خود با نام «مزاحم ها» را در سال 1353 ساخت؛ او آن هنگام 31 سال داشت و درباره برنامه های آینده خود گفت. او کلی خاطره ساخت برای کوک و بزرگسال...

به گزارش هنرنوشت، وجیه الله فرد مقدم نام شناخته شده ای برای اهالی تئاتر و سینما است. همه هنرمندان نامی؛ روزگاری با اولین اثر خود سر ذوق آمدند.

 

آنها در اوایل چگونه می اندیشدند و چه راهی را برای آینده خود ترسیم می کردند؟ شاید بهترین منبع برای پاسخ به سوال هایی از این دست، رجوع به گفته های ثبت شده خود آنان باشد. گفت و گوی پیش روی، وجیه الله مقدم به مناسبت ساخت اولین فیلم خود به نام «مزاحم ها» است. این مصاحبه در سال 1353 منتشر شده که از آرشیو کتابخانه مجلس شورای اسلامی روزنامه رستاخیز استخراج شده است. این مطلب را در ادامه مشاهده کنید.

 

 

وجیه االه مقدم فیلم مزاحم ها را در سال 1353 ساخت.

 

بعد از دیپلم، فارغ التحصیل مرکز آموزش و تجربیات سینمایی نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم. در اول، با علاقه شخصی کار نقاشی متحرک می کردم، یعنی راستش تجربیاتی در نقاشی و نقاشی متحرک داشتم و حاصل تجربیاتم، شروع کارم در سینمای تجارتی بود در زمینه تبلیغات. اما بعد حس کردم که نیاز به آموزش صحییح دارم. با دکتر زرین کلک شروع به کار کردم و در ساختن فیلم های «اتل، متل» - «دنیای دیوانه....»، «تداعی» و «امیر حمزه» با او همکاری داشتم. در واقع  سالهای پر تجربه یی بود. در مرکز تجربی، با تئوری سینما آشنا شدم. سفری کردم به چکسلواکی، حدود سه ماه و در استودیوهای مختلف نقاشی متحرک کار کردم و آشنا شدم. حاصل همه‌ی این دوره آموزش همین فیلم کوتاه است... و گرچه هیچ چیز نیست... اما فکر می کنم بهر حال با آموزش، بالاخره راه صحیح را پیدا کرده ام و این رهم مدیون رزین کلک استادم هستم.

 

چه مدت در کار تبلیغات بودید و این کار چه فایدەیی در کار سینما داشت؟

 

6-7 سال الان البته 31 دارم. کارم در استودیوی پخشیران بود، فیلم های عروسکی ، نقاشی متحرک و زنده کار می کردم.

 

 مثلا می توانید یک نمونه از کارهای تبلیغاتی تان ذکر کنید؟


مثلا ... «آدمس شیک» - «یام یام» ... روی هم رفته حدود 20 فیلم، که دو فیلم نقاشی متحرک بود، یک فیلم عروسکی و بقیه زنده بودند. چندتا فیلم تبلیغاتی تلویزیونی هم ساختم. خب، از نظر تکنیکی خیلی کمک بود تجربیات تکنیکی زیادی به من داد. و دو اینکه به هر حال با سینما آشنا شدم.
کمیت اش باعث شد که ورزیدگی و مهارت بدهد. قبل از کار تبلیغاتی هیچ تجربه ایی نداشتم. اصلا.

 

 حتی ذوق هم نداشتید؟


 چرا. نقاشی می کردم. البته باز پیش خودم. نقاشی را تجربی یاد گرفته بودم. از همان اول دوست داشتم کارتون بسازم. مثلا، همان تجربیاتی را می کردم که اکثر بچه ها می کنند. تا همین حد ساده. البته در فیلم های اول تبلیغاتی ام به من کمک شد.

 

چرا گفته اید این کارتان در جشنواره، تجربه است؟


اولین تجربەی من هم واقعا هست. به صورت جدی این کار را کردم که راهم را بشناسم. فیلمی که بعد شروع می کنم کامل تر است. از تمام تجربیاتم کمک می گیرم. البته کار تبلیغات را کنار نگذاشته ام. چون برای زندگی ام به آن احتیاج دارم. البته در فیلم های بعدی می خواهم از همه تجربیاتم آگاهانه استفاده کنم. فیلم های بعدی هم البته کوتاه است، حدود ۱۵ دقیقه. فیلم بعدی متاسفانه خیلی مشکل است. 

 

مشکل؟


بله، کمبود پرسنل، ما نقاش نقاشی متحرک نداریم. خیلی کم هستند. و تربیت اش هم مشکل است. از هر ۱۰ نفر، فقط ۲ نفر باقی می ماند، بقیه فراری می شوند. من خودم جزو کسانی بودم که کارم این بود. اما چون تشنه کار فیلمسازی بودم رفتم سراغ فیلمسازی.

 

فیلم شب ها به رغم کوتاه بودنش، مایه برای شوخی سازی دارد. اما در کل کار، با همه ریزه کاری ها، شما فقط ۲ شوخی در کل دارید، فکر نمی کنید این خیلی کم است.

 

اگر می‌خواستم شوخی بگذارم نمی‌شد. دوتا شوخی هم که گذاشتم منظور داشتم. بهرحال این را می‌دانم و با آگاهی کردم. و اگر مقدمه‌ی شوخی‌ها خیلی طولانی به نظر می‌رسد، فقط برای این است که فضا ایجاد شود، فضا حس شود، بعد شوخی اتفاق بیافتد. اگر می خواستم به شوخی‌ها سرعت بدهم، شوخی‌ها در نمی‌آمدند.

 

سبک نقاشی هایتان و سبک شوخی ساختن شما تکراری نیست؟

 

راستش. ممکن است، بە من هم گفته اند که این خیلی شبیه سبک کار روس هاست. و الت دیسنی زیاد دیده‌ام و حتما در کار تاثیر می‌گذارد. سیک اروپایی شرقی هم خیلی دیده ام. این بدیهی‌ست که نقاشی‌هایم هنوز شخصیت ندارند. تازه فهمیدم که این تکنیک من نیست. این زیاد اهمیت دارد که سبک خودم را پیدا کنم. بهمین علت این کار، با همه‌ی پیش پا افتادگی، میتواند راهگشای من باشد.

 

 

برای مرور برخی از آثار این هنرمند فیلم بالا را مشاهده کنید.

 

درباره وجیه الله مقدم بیشتر بدانید:

وجیه الله فرد مقدم در 17 فروردین ماه سال 1392 در شهر تهران متولد و در تاریخ 17 فروردین 1392 چشم از جهان فرو بست.

برخی از آثار این هنرمند به شرح زیر است:

مزاحم ها (برندهٔ دیپلم افتخار جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی اسپانیا)، جورجورک، در کنار هم، لالایی عاشورا، تقلید، بازگشت، لی‌لی لی‌لی حوضک، زنده­ مرد و قولش(کسب دیپلم افتخار از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد) و...


وجیه الله مقدم کار خود را با ساخت تیزرها و کارهای گرافیکی تبلیغاتی در دهه پنجاه آغاز کرد. او علاوه بر فیلم و انیمیشن، نقاش زبردستی بود. 

 

جلیل از وجیه‌الله فرد مقدم در جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی

 

تشییع جنازه وجیه االه فرد مقدم

 

مصاحبه های تاریخی دیگر را بخوانید:

مصاحبه خواندنی 45 سال پیش مرتضی خان نی داوودخالق قطعه «مرغ سحر» + فایل صوتی

 

پایان خبر/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.