2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
واکنش تند مسئولان وزارت بهداشت به ادعای غیرکارشناسی در برنامه های تلویزیون

واکنش تند مسئولان وزارت بهداشت به ادعای غیرکارشناسی در برنامه های تلویزیون

مسئولان وزارت بهداشت به ادعای کارشناس برنامه های تلویزیونی درباره مضرات شیر و فواید کله پاچه واکنش تندی نشان دادند.

به گزارش هنرنوشت،  دو روز پیش کارشناسی در یکی از برنامه‌های شبکه قرآن تلویزیون به مردم توصیه کرد که کله پاچه بخورند. وی در این برنامه همچنین شیر و لبنیات را عامل پوکی استخوان معرفی کرد. این اظهارات انتقاد و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و مسئولان وزارت بهداشت را در پی داشته است.

 

دکتر زهرا عبدللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این زمینه با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در دعوت از افرادی با عنوان «متخصص» که به اظهارنظر درباره بهداشت، سلامت و تغذیه می‌پردازند، به ایسنا گفت: اخیرا فردی در یکی از شبکه‌های سیما (شبکه قرآن) در مورد مضرات مصرف شیر و لبنیات و فواید مصرف کله‌پاچه صحبت کرده است. این حرف‌های غیرکارشناسی و غلط کاملا مغایر با سیاست‌های نظام سلامت کشور است.

 

وی افزود: ما در بحث تغذیه تمام تلاشمان را در نظام سلامت بر این گذاشتیم که مردم را به مصرف شیر و لبنیات تشویق کنیم. چون این مواد منبع غنی کلسیم و پروتئین هستند. بر اساس تمام مستندات علمی توصیه ما مصرف روزانه شیر و لبنیات است، اما وقتی فردی ناآگاه تحت لوای «طب سنتی» در تلویزیون اعلام می‌کند لبنیات مصرف نکنید، چون طبعش سرد است، سیاست‌های ما به مشکل می‌خورد. این در حالی است این اظهارات سبب ایجاد مشکل برای طب سنتی واقعی هم خواهد شد.

 

عبداللهی با تاکید بر اینکه حتی در شرایط فعلی مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف شیر در کشور ما نصف میزانی است که در دنیا مصرف می‌شود؛ یعنی مردم در ایران شاید سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم شیر و لبنیات مصرف می‌کنند. درحالی‌که متوسط مصرف جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال است. حتی در کشورهای غربی و اروپایی تا ۳۰۰ کیلوگرم در سال مردم شیر و لبنیات می‌خورند و اگر این حرف‌های افراد ناآگاه مبنی بر مصرف لبنیات درست بود، پس الان باید تمام مردم سایر کشورها پوکی استخوان می‌گرفتند. این‌ سخنان ناآگاهانه جز آن که تلاش‌های ما در وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت مردم را تضعیف می‌کند، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با این پرسش که چرا صلاحیت علمی کسانی که به صداوسیما دعوت می‌شوند، از قبل بررسی نمی‌شود؟ ادامه داد: حضور افراد فاقد صلاحیت در رسانه ملی سبب گمراهی مردم می‌شود. چون برخی به واسطه اعلام این سخنان از تلویزیون آن را باور می‌کنند و وقتی چنین اظهاراتی از شبکه‌های صدا و سیما اعلام می‌شود، سلامت مردم به خطر می‌افتد.

 

عبداللهی درباره روند پیگیری چنین موضوعاتی توسط وزارت بهداشت، گفت: اینگونه اظهارات یکی و دوتا نیستند؛ ما مکررا با سازمان صدا و سیما مکاتبه کرده‌ایم که برنامه‌های کارشناسی توسط افراد دارای صلاحیت اجرا شود. اینگونه‌ اظهارنظرها موضوع تازه‌ای نیست. زمانی که بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور در حال اجرا بود هم فردی در یک برنامه زنده تلویزیونی به مردم گفت نمک بخورید تا فشارخون نگیرید. این در حالی بود که ما در تلاش بودیم به مردم بگوییم مصرف نمک را کاهش دهند. این ازهم‌گسیختگی در بحث رسانه باید مورد رسیدگی قرار گیرد. وزارت بهداشت بارها تذکرات خود را به صدا و سیما اعلام کرده، اما همچنان شاهد اظهارنظرهای غیرکارشناسی در برخی برنامه‌ها هستیم.

 

کنایه تند جهانپور به کارشناسان برنامه های شبکه قرآن

 

دو روز پیش (۱۰ شهریور) کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت هم در واکنش به کارشناس برنامه‌ای در شبکه قرآن که شیر را عامل پوکی استخوان معرفی ‌کرد، در صفحه توییتر خود نوشت: ‏«اگر از لُپ‌لُپ هم کارشناس استخراج و دعوت کنیم، این همه گاف و قصه و غصه پیاپی بیرون نمیاد!»

 

جهانپور نوشت: «اگر بیش از ۱۵۶ شبکه رادیو و تلویزیونی داشته باشیم و در تامین برنامه و تولید محتوا بمانیم چنین میشود!‏ اگر از لُپ لُپ هم کارشناس استخراج و دعوت کنیم، این همه گاف و قصه و غصه پیاپی بیرون نمیاد! ‏اگر شبکه قرآن لطف کند و کارشناس طب نیاورد، باور کنید زمین و زمان به هم نخواهد ریخت.»

 

جهانپور دو روز قبل از این تویتت نیز جهانپور از برنامه‌های صدا و سیما درباره نحوه درمان بیماری کووید۱۹ انتقاد کرد. او در صفحه توییتر خود با انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما درباره نحوه درمان ویروس کرونا نوشت: «مردم شبکه ۳ رو باز میکنند، میگه داروی امام کاظم(ع) برای ⁧#کرونا⁩ خوبه، میزنند شبکه ۵ میگه فقط نمک، برمی‌گردند شبکه ۳ میگه نیش زنبور عسل کولاک میکنه، میزنن شبکه افق، اونجا آدرس ناصرخسرو رو میده، بعد اخبار رو می بینند، میگه فریب این جماعت رو نخورید ... ‏ ممنون که هستید! ‏⁧#بنفشه»

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.