2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چطور از ایجاد بوی بد پا پیشگیری کنیم؟
۷ ترفند خانگی برای از بین بردن بوی بد کفش

چطور از ایجاد بوی بد پا پیشگیری کنیم؟

عرق کردن پا در کفش‌های جلو بسته در هوای گرم تابستان زمینه را برای بوی بد پا و زمینه عفونت باکتریایی و قارچی آن را فراهم می‌کند.

به گزارش هنرنوشت،  باکتری‌ها و قارچ‌ها عاشق گرما، رطوبت و تاریکی هستند و درون کفش‌های شما بهترین جا برای ایجاد این شرایط است.

 

بیشتر بخوانید:

۷ ترفند خانگی برای از بین بردن بوی بد کفش

 

 

برای جلوگیری از بوی بد پا به این توصیه‌ها عمل کنید:

 

پاهایتان را کاملا پاک کنید


پاک کردن پا چیزی بیشتر از آبکشیدن آنها در دوش گرفتنی سریع است. یک راه خوب برای پاک کردن پاها خیساندن آنها در مخلوطی از سرکه و آب یا نمک اپسوم (نمک حمام) و آب است.

 

برای خیساندن پا در آب نمک، نصف فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در یک لگن یا ظرف بزرگ آب گرم حل کنید و پاهایتان را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آنها بخیسانید. نمک اپسوم رطوبت پوست را جذب می‌کند و به این ترتیب جلوی رشد باکتری‌ها گرفته می‌شود.

 

برای خیساندن پا در سرکه، دو واحد آب را با یک واحد سرکه در یک لگن آب گرم  مخلوط کنید و پایتان را هفته‌ای یک بار برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن بخیسانید. می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید. سرکه نیز مانع رشد باکتری‌ها روی پوست می‌شود.

 

 

البته به یاد داشته باشید که اگر زخم باز، خراشیدگی یا بریدگی دارید نباید پاهایتان در این محلول‌ها بخیسانید. همچنین اگر این محلول‌ها پوستتان را تحریک می‌کنند، نباید از آنها استفاده کنید.

 

 

اگر دوش گرفتن ترجیح می‌دهید، پاهایتان را به طور کامل با استفاده از لیف حمام بشویید و میان انگشتان پا را لیف بزنید.

 

پاهایتان را خشک نگهدارید


پس از حمام کردن، خیساندن پا یا شنا کردن پاهایتان با روشی که برایتان راحت‌تر است کاملا خشک کنید. خشک نگهداشت پاها، کفش‌ها و جوراب‌ها مانع ایجاد بوی بد پا می‌شود.

 

اگر در طول روز پاهایتان عرق می‌کند، جوراب اضافی در کیف‌تان بگذارید و در موقع ناهار در سر کار یا پس از ورزش جوراب‌هایتان را عوض کنید.

 

همچنین با انتخاب جوراب‌های کتانی و کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند کفش کتانی یا چرمی می‌تواند به خشک ماندن پاهایتان را کمک کنید. این موارد طبیعی امکان تبخیر رطوبت ار پاهایتان را می‌دهند. مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلاستیک رطوبت را به دام می‌آندازند.

 

 کفش‌هایتان را ضد عفونی کنید


آیا کفش‌هایتان حتی هنگامی که در پاهایتان نیستند، بو می‌دهند. برای رفع این مشکل کافی می‌توانید از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده معمول مثلا از نوع مورد استفاده در آشپزخانه استفاده کنید. به دنبال اسپری آشپزخانه‌ای باشید که حاوی الکل یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده که باکتری‌ها را می‌کشند، باشید.

 

کفی کفش را دربیاورد، به آرامی روی آن اسپری کنید و بگذارید برای ۲۴ ساعت بیرون کفش بماند تا خشک شود. بعد هنگامی که این کفی را درون کفش می‌گذارید، خودش درون کفش را ضد عفونی می‌کند.

 

از پودر استفاده کنید


اگر پاهایتان زیاد عرق می‌کند، می‌تواند از فراورده‌های ضد تعریق پا که در بازار موجودند، استفاده کنید. یک راه دیگر پاشیدن اندکی نشاسته ذرت یا پودر بچه درون کفش برای خشک نگهداشتن  آن است.

حتی می‌توانید از اسپری ضد عرق‌های زیربغل برای کنترل رطوبت درون کفش استفاده کنید.

 

اگر با این اقدامات مشکل تعریق و بوی بد پاهایتان برطرف نشد، وقت رفتن به نزد دکترتان فرا رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.