2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

ماجرای ماسک‌های بازیافتی چه بود؟ / واکنش معاون وزیر بهداشت

ویدیویی از روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد عده ای در حال بازیافت ماسک های آلوده هستند که این موضوع از سوی خبرنگار صداوسیما پیگیری شد و معاون وزیر بهداشت هم به آن واکنش نشان داد.

به گزارش هنرنوشت، از روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد عده‌ای در یک ساختمان تخریب شده در حال بازیافت ماسک های پزشکی هستند تا دوباره در بازار پرمصرف این روزها به فروش برسانند و به این ترتیب این ویدئو موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورد و همچنین واکنش کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت.

 

خبرنگار صداوسیما به محل بازیافت این ماسک ها در خیابان پیروزی کوچه خلیلی رفت و گزارشی از این موضوع تهیه کرده است و معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز درباره این موضوع واکنش نشان داد.

 

 بنا به گفته گزارشگر صداوسیما، در طبقه زیرین این ساختمان تخریب شده یک کارگاه تولید ماسک وجود داشته است که بر اثر گودبرداری غیراصولی ساختمان مجاور آن، دچار تخریب شده است و ماسک های تولید شده نیز زیر آوار مانده است. 

 

تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود ماسک‌های مدفون شده است. لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و درحال جمع آوری، شمارش و بسته‌بندی هستند تا بتوانند خسارت خود را دریافت کنند که همسایه این ساختمان از آن‌ها فیلم‌برداری می‌کند و گویی این تصویر به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است و موضوع بازیافت ماسک شایعه بوده و صحت ندارد.

 

همچنین این خبرنگار توضیح داد که قرار بوده با صاحب این کارگاه تخریب شده درباره این موضوع مصاحبه ای انجام شود که در دقایق پایانی وی این مصاحبه را لغو کرده و حاضر به گفتگو نشده است.

 

 علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: این موضوع صحت ندارد و هر چیزی که در زباله پیدا شود قطعا قابل استفاده نیست.

 

علیرضا رئیسی با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فروش ماسک‌های بازیافتی گفت: اصلا چنین چیزی درست نیست و کشور ما نیاز به بازیافت زباله‌ ماسک ندارد، شاید توصیه اصلی که بتوان آن را انجام داد این است که افراد خودشان در خانه ماسک ساده‌ پارچه‌ای تولید کنند.

 

وی ادامه داد: نکته‌ دوم این است که اگر می‌خواهند ماسکی هم بخرند باید از جاهایی خریداری کنند که نسبت به خرید آن اطمینان وجود داشته باشند، نباید از جاهای غیر مطمئن مثل دستفروشان ماسک تهیه کرد.

 

رئیسی گفت: این شایعه در فروردین ماه هم که ماسک کم شده بود در کشورهای دیگر وجود داشت که ماسک‌ها را تمیز و اتو می‌کنند. از آنجا که همیشه در این شرایط سعی می‌کنند تیری هم به کشور ما بزنند گفته شد بعد از اینک ماسک‌ها آماده شد به کشور ایران ارسال کردند که این هم جزو همان شایعات عجیب و غریبی بود که وجود داشت، پس بنابراین این موضوع صحت ندارد و هر چیزی که در زباله پیدا شود، قطعا قابل استفاده نیست.

 

کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نیز  در واکنش به ویدئو‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر جمع آوری ماسک‌های مصرف شده توسط زباله‌گرد‌ها و فروش دوباره آنها گفت: چگونگی امحای ماسک‌های مصرف شده، بسیار مهم است. مردم دقت داشته باشند که ماسک‌های مصرف شده می‌توانند به نوعی زباله عفونی تلقی شوند، بنابراین چگونگی امحای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی ادامه داد: امحای ماسک‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طبق پروتکل مربوطه بوده و به عنوان زباله عفونی با آن‌ها برخورد می‌شود، ابتدا گندزدایی شده و سپس برای امحا توسط شرکت‌ها به مناطق مشخص حمل می‌شوند.

 

جهانپور افزود: در سطح شهر‌ها خانواده‌ها دقت کنند با توجه به اینکه احتمال سوء استفاده از ماسک‌های مصرف شده، وجود دارد، بعد از مصرف یا آن را قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد، سپس آن را داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل‌های زباله بیندازند.


 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم حتما ماسک را از مراکز مجاز نظیر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی تهیه کنند. البته ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای که در منزل تهیه شده نیز در کنترل و پیشگیری از بیماری بسیار تاثیر گذار است؛ این ماسک‌ها قابل شستشو بوده و افراد می‌توانند پس از هر بار مصرف آن را ضدعفونی و اتو کرده و مجددا استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.