2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خودرو پیکان اهدایی محمدرضا شاه با قیمت نجومی فروخته شد

خودرو پیکان اهدایی محمدرضا شاه با قیمت نجومی فروخته شد

یک دستگاه خودرو پیکان که محمدرضا پهلوی، در سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳ خورشیدی) به چائوشسکو دیکتاتور سابق رومانی هدیه داده بود، به قیمت ۹۵ هزار یورو به فروش رفت.

به گزارش هنرنوشت، در یک حراجی در شهر بخارست رومانی، یک دستگاه خودرو پیکان که محمدرضا پهلوی، در سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳ خورشیدی) به نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی هدیه داده بود به قیمت ۹۵ هزار یورو به فروش رفت.

 

 

به گزارش برترین ها، خریدار این خودرو یک مجموعه‌دار اهل رومانی است که در رقابت با حدود صد خریدار ایرانی، این خودرو تاریخی را به ۲۴ برابر قیمت پایه آن خریداری کرد.

 

رویترز پیشتر به نقل از صاحب این حراجی از تعداد زیاد درخواست کنندگان ایرانی برای شرکت در این حراج خبر داده بود.

 

ساخت این مدل پیکان هیلمن هانتر لیموزین از سال ۱۳۴۶ در کارخانه ایران ناسیونال آغاز شد و به نمادی از صنعت ایران تبدیل شد.

 

قیمت پایه این حراجی ۴ هزار یورو بود و صاحب حراجی پیش‌بینی کرده بود که قیمت تا ۱۰ هزار یورو بالا برود.

 

 

ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در ۴۰ سال اخیر بوده روز ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو وتوسط حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، مرضیه خیامی و زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از ۲۸ اسفندماه ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.