2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ترفندهای  مراقبت از پوست صورت/ چگونه پوست درخشان داشته باشیم؟

ترفندهای مراقبت از پوست صورت/ چگونه پوست درخشان داشته باشیم؟

به گفته یکی از کارشناسان مراقبت‌های پوستی، ویروسِ کرونا اثرات زیان باری بر پوست دارد ولی راهکارهایی برای بهبود وضعیت پوست در شرایط قرنطینه نیز وجود دارد.

به گزارش هنرنوشت، دکتر تینا مِدِر، متخصص پوست  درباره اثرات زیانبار قرنطینه در دوران شیوع ویروس کرونا بر پوست گفته است: بی تحرکی و ماندن طولانی مدت در فضای بسته و خانه می تواند باعث ایجاد خشکی پوست و جوشِ صورت شود اما راهکارهایی هم برای مراقبت از پوست در این دوران وجود دارد که می تواند به بهبود وضعیت سلامت پوست کمک کند.

اهمیت خواب و تحرک برای سلامت پوست

تینا مدر گفت: اگر دقت نکنیم، افزایشِ کورتیزول و آدرنالین می‌تواند  باعث کاهش عملکرد ایمنیِ پوست شود و حتی تولید کلاژن پوست را نیز تحت تاثر قرار دهد و روند آن را کُند کند.

به گفته وی، نداشتن خواب کافی، استفاده از الکل و کم تحرکی و ورزش نکردن می تواند با محیط میکروبیِ پوست و واکنش‌های آن به استرس دست به یکی کنند و اثرات زیانباری برای پوست به همراه داشته باشند.

از استرس دوری کنید

این متخصص پوست همچنین تصریح کرد که  پژوهش های آزمایشگاهی بسیاری  نشان می دهند که ارتباطی میان استرس و بروز ناگهانی یا بدتر شدن بیماری های پوستی مانند آکنه، پسوریاریس، آتوپی (سندروم افزایشِ حساسیت)، آماس پوستی، روزاسه و خارش مزمن پوست وجود دارد.

پوست صورت تان را زیاد لمس نکنید

او می گوید: ممکن است به صورت ناخودآگاه هنگامی که مدت زمان زیادی در خانه هستید، پوست صورت خود را بیشتر از حد معمول لمس کنید و این کار باعث می شود  که میکروب‌های بد را از دست به پوست صورت منتقل ‌کنیم و درنهایت این رفتار می تواند باعث ایجاد جوش صورت شود.

لزوم حفظ رطوبت در فضای خانه

دکتر مدر همچنین تأکید می کند که پوست شما وقتی در طولانی مدت در معرض گرما قرار داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد خشکی پوست شود و به این منظور بهتر است که رطوبت را در نقاط مختلف خانه خود حفظ کنیم تا در نهایت به این ترتیب رطوبت از دست‌ رفته پوست به دلیلِ گرمایِ داخل خانه قابل جبران باشد.

این متخصص پوست همچنین تأکید کرده است که مردم در زمان قرنطینه و ماندن طولانی مدت در فضای خانه نیز از کرم های دارای spf استفاده کنند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که دکتر مدر به آن اشاره کرده است، فعالیت داشتن در طول روز است که می تواند به درخشندگی و شفافیت پوست کمک کند و از فرایند پیری زودرس پوست پیشگیری کند.

وی ماندن طولانی مدت در فضای سربسته و خانه ها را برای پوست مضر دانست و یادآور شده است: کاهش فعالیت بدنی باعث اختلال در عملکرد عمومی بدن می شود و بنابراین برای داشتن پوستی شفاف و درخشان لازم است که در طول روز فعالیت بدنی و حرکت داشته باشیم.

این پزشک متخصص پوست همچنین با اشاره به اهمیت ورزش های هوازی اعلام کرده است: ورزش‌های هوازی به محافظت پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می کند و  هیالورونیک اسید در پوست ساخته می شود و در نهایت باعث می شود که فرایند پیری پوست کُندتر شود. 

وی تأکید کرده است که اکسیژن ضروری‌ترین ماده برای حفظ سلامت و شادابی پوست است و بنابراین لازم است که به طور روزانه حتی به میزان محدود تحرک داشته باشید.

اجازه دهید هوای تازه وارد اتاق شود

دکتر مدر معتقد است که گرد و غبار می‌تواند پوست را تحت تاثیر قرار دهد و بنابراین بهتر است دو بار در روز پنجره های خانه را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه وارد اتاق شما شود و همچنین در این شرایط باید مصرف شمع ها را نیز در فضای سربسته به حداقل رساند.

نیاز پوست بدن به نور طبیعی

این پزشک متخصص درباره نیاز بدن به نور طبیعی گفته است: بدن ما به نور طبیعی روز  احتیاج دارد تا بتواند اندورفین تولید کند و ریتم سلول‌های بدنمان را تنظیم کند. برخوردار نبودن از نور طبیعی در طول روز باعث می شود که تنظیم یتم شبانه‌روزی بدن تحت تاثیر قرار بگیرد و عملکرد خواب ما را مختل کند. به همین دلیل بهتر است که حداقل یکبار در روز در هوای آزاد و نور طبیعی روز قدم بزنید و صبح‌ها در کنار پنجره بنشینید. تا بتوانید از نور کافی بهره مند شوید.

اهمیت مصرف ویتامین های e ، c ، d 

بنا بر توصیه همه متخصصان پوست ویتامین‌های سی، دی وای برای داشتن پوستی سالم بسیار ضروری است و بنابراین کسانی که در طولانی مدت در فضای سربسته و قرنطینه خانگی قرار دارند و کمتر امکان برخورداری از نور طبیعی خورشید را دارند، بهتر است که از این ویتامین ها به صورت دارویی استفاده کنند.

ویتامین سی به شکل‌گیری کلاژن پوست کمک می‌کند. کلاژن ماده‌ای ضروری برای داشتن پوست سالم و محکم است. ویتامین دی نیز به تولید سلول‌های سالم پوست کمک می‌کند و نقشِ مهمی در رنگ و روی پوست بر عهده دارد.

ویتامین‌ای نیز سلول ها را در مقابلِ استرس اکسیداتیو محافظت می کند و به این ترتیب از پوست در برابر پیری زودرس و ایجاد چین و چروک‌ها نیز محافظت می‌کند و همچنین مصرف این ویتامین می تواند ظاهر اسکارها یا زخم‌های پوستی و ناصافی‌های پوست را نیز بهبود بخشد.

مصرف کرم های مرطوب کننده 


دکتر مدر توصیه کرده است افرادی که از خشکی پوست رنج می‌برند، از کرم های مرطوب کننده حاوی اسید هیالورونیک، پروپیلن گلیکول و گلیسرین استفاده کنند و  کسانی که در معرض قرمزی پوست هستند، بهتر است از محصولاتی مراقبت پوستی  حاوی ویتامین ب‌۳ برای کاهشِ التهاب استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: 

زنان کره ای چگونه از پوست صورتشان مراقبت می‌کنند؟


روش پاک‌سازی پوست در خانه


چگونه پوست دست مان را نرم و لطیف نگه داریم؟

 

منبع: dailymai

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.