2024/04/30
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
سرانجامی برای نویسنده پناهجوی ایرانی / از 6 سال زندان در استرالیا تا اقامت در نیوزیلند

سرانجامی برای نویسنده پناهجوی ایرانی / از 6 سال زندان در استرالیا تا اقامت در نیوزیلند

بوچانی، روزنامه نگار و نویسنده کُرد ایرانی که به صدای قربانیان زندان‌های پناهندگی استرالیا بدل شده است، پس از هفت سال سرانجام ویزای کشور نیوزیلند را دریافت کرد.

به گزارش هنرنوشت، بهروز بوچانی با نگارش کتاب « هیچ دوستی به جز کوهستان » توانست به شهرت بین‌المللی دست یابد و حتی جایزه­‌ ادبی ویکتوریای استرالیا را به ارزش ۱۲۵ هزار دلار (استرالیا) کسب کند.

 

بوچانی، روزنامه نگار و نویسنده کُرد ایرانی است که به صدای قربانیان زندان‌های پناهندگی استرالیا بدل شده و پس از هفت سال سرانجام ویزای کشور نیوزیلند را دریافت کرد.

 

بیشتر بخوانید:

نوید محمدزاده داستانی از یک مهاجر کُرد را می خواند

 

بوچانی با نگارش کتاب « هیچ دوستی به جز کوهستان » که روایتی از  سپری کردن شش سال شرایط سخت در زندان پناهندگان در جزیره مانوس گینه نو بود توانست به شهرت بین المللی دست یابد و حتی جایزه­‌ ادبی ویکتوریای استرالیا را به ارزش ۱۲۵ هزار دلار (استرالیا) کسب کند. 

« بوچانی، خاطره دوزخ را با خود دارد. او که تا پیش از ترک ایران در زمینه نوشتن درباره مسائل کُردها و محیط زیست فعالیت داشت، به استرالیا مهاجرت کرد و این آغاز راهی بود که از او نویسنده ای رنج دیده ساخت.

بوچانی بعد از غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی از مرگ گریخت و بعد به دست گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر و همراه دیگر مهاجران به جزیره «مانوس» فرستاده شد.

او در این ناکجاآباد  که حق خروج از آن را نداشت و شبیه یک تبعیدگاه مخوف بود، نوشتن کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» را پنهانی آغاز کرد. او خاطرات و تجربه هایش را در قالب رمان به زبان فارسی می نوشت و از طریق پیام رسان «واتس آپ» برای امید توفیقیان در ایران می فرستاد که در نهایت منجر به انتشار کتابش شد. این گونه بود که ناگهان جهان از طریق ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران رفته.

کتاب برنده جایزه بسیار معتبر «ویکتوریا» شد اما دولت استرالیا اجازه نداد او برای دریافت جایزه اش از جزیره خارج شود. فشار رسانه ها و ستایش نشریات معتبری چون نیویورک تایمز، گاردین، واشنگتن پست و … کتاب تکان دهنده اش را بیش از پیش مطرح ساخت و عملا کاری کرد که او بالاخره در اوخر نوامبر ۲۰۱۹ از دوزخ مانوس آزاد شود و به نیوزیلند برود.

این کتاب روایتی است از مردی که چندین بار مرگ را تجربه کرده و حالا با قدرت ادبیات، آزادی اش را به دست آورده ا ست. کتابی که بعید است تصاویرش را فراموش کنید.»

 

اوایل سال جاری میلادی اعلام شد که قرار است یک فیلم سینمایی بر اساس این  کتاب ساخته شود. 

 

بوچانی که پس از هفت سال تحمل شرایط سخت سرانجام ویزای کشور نیوزیلند را دریافت کرده به نشریه گاردین گفته است:  از این که نسبت به آینده اطمینان بیشتری دارم خوشحالم اما در عین حال نمی‌توانم به طور کامل خوشحال باشم چرا که بسیاری از افراد که با من در حبس بودند همچنان در تلاش برای آزادی هستند و در زندان های استرالیا روزگار می‌گذرانند. حتی اگر آن‌ها نیز آزاد شوند، سیاست استرالیا در قبال چنین افرادی همچنان وجود دارد.

 

او پس از پناهندگی به مدت شش سال در زندان برون مرزی کشور استرالیا واقع در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو زندانی بود و به صدای اعتراض زندانیان این جزیره و مبارزی خستگی ناپذیر برای احقاق حقوق افراد زندانی شده توسط دولت استرالیا تبدیل شد. 

 

بوچانی اکنون ویزای کاری یک ساله نیوزیلند را دریافت کرده و می تواند برای دریافت اقامت دائم این کشور نیز اقدام کند. 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.